Urząd Gminy w Dobrczu informuje, że wraz z wejściem w życie nowelizacji ustawy z dnia 7 lipca 2022 o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (sierpień 2022 roku), posiadacze szamb oraz przydomowych oczyszczalni ścieków są zobowiązani do posiadania podpisanej z firmą asenizacyjną umowy na odbiór nieczystości ciekłych. Ponadto są zobowiązani do przechowywania rachunków za dokonywane wywozy i uiszczania za nie opłat. Każde skorzystanie z usługi firmy zajmującej się wywozem nieczystości ciekłych musi zostać udokumentowane rachunkiem za usługę wystawionym w oparciu o podpisaną uprzednio indywidualną umowę. Trzeba je będzie okazać w przypadku kontroli dokonywanej na miejscu czy też w urzędzie, po otrzymaniu żądania w tej sprawie.
Prawo nie zabrania podpisania umów na wywóz nieczystości z kilkoma firmami. Wszystkie wybrane firmy muszą mieć aktualne zezwolenie wydane przez Wójta Gminy Dobrcz na odbiór i transport nieczystości ciekłych na terenie gminy. Wykaz firm znajduje się tutaj:
https://dobrcz.bip.net.pl/?a=7781
Rachunki za wywóz nieczystości powinny potwierdzać ich częstotliwość zgodną z postanowieniami indywidualnej umowy oraz z wymaganiami określonymi w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Właściciele nieruchomości wyposażonych w przydomowe oczyszczalnie ścieków zobowiązani są do pozbywania się osadów wytwarzanych w trakcie eksploatacji oczyszczalni z uwzględnieniem częstotliwości określonej w instrukcji eksploatacji oczyszczalni, jednak nie rzadziej niż jeden raz na rok. Natomiast właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiornik bezodpływowy zobowiązani są do pozbycia się nieczystości ciekłych terenu nieruchomości poprzez zlecenie opróżnienia zbiornika, przyjmując zasadę że należy to robić nie rzadziej niż cztery razy w roku. Takie zasady zostały opisane w §11 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Dobrcz, którego treść znajduje się tutaj:
http://edzienniki.bydgoszcz.uw.gov.pl/legalact/2022/6645/
Kontrola i wywóz zastępczy
Od bieżącego roku rozpoczną się regularne, planowe kontrole tych nieruchomości, które korzystają ze zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków. Gmina będzie sprawdzać, czy mieszkańcy mają podpisane umowy z firmami asenizacyjnymi i czy opróżniają zbiorniki na nieczystości ciekłe zgodnie z przepisami. Niespełnienie wymagań będzie skutkowało wydaniem przez Wójta Gminy Dobrcz decyzji o rygorze natychmiastowej wykonalności, w celu zastępczego opróżnienia zbiornika bezodpływowego lub osadnika w instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków i obciążenia kosztami tego wywozu właściciela nieruchomości.
Brak dokumentów potwierdzających wywóz nieczystości przez uprawnioną firmę będzie podstawą do wszczęcia postępowania w celu nałożenia kary grzywny na właściciela nieruchomości. Ukarany poniesie też koszty zleconego przez gminę opróżnienia zbiornika, która musi podjąć się tego zadania w sytuacji, kiedy właściciel nie będzie w stanie udokumentować prawidłowego zagospodarowywania jego zawartości. Kary będą również grozić za utrudnianie lub udaremnianie pracownikom gminy sprawdzenie czy właściciel nieruchomości wyposażył ją w zbiornik bezodpływowy lub przydomową oczyszczalnię ścieków, czy ma podpisaną umowę na wywóz nieczystości i czy realizuje obowiązki w tym zakresie.
Jednocześnie Urząd Gminy Dobrcz przypomina, że zgodnie z art. 152 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r., poz.2556 t.j.), eksploatacja na terenie gminy Dobrcz przydomowej oczyszczalni ścieków wymaga dokonania zgłoszenia Wójtowi Gminy Dobrcz. Formularz zgłoszenia znajduje się tutaj:
https://dobrcz.bip.net.pl/?a=10639