Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Kwartalnik - Dobrcz Nasza Gmina TV Dobrcz
Załatw sprawę elektronicznie

Wyszukiwarka

DODATEK OSŁONOWY

Trwa intensywny czas przyjmowania wniosków o dodatek osłonowy. Dla mieszkańców, którzy jeszcze tego nie uczynili, wyjaśniamy, że wniosek można skutecznie złożyć do 31 października 2022 r.

Gdzie można złożyć wniosek o dodatek osłonowy?

Wniosek o wsparcie dodatku osłonowego można złożyć w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrczu ul. Długa 54 od poniedziałku do piątku w godzinach urzędowania.

Czy można wysłać wniosek e-mailem lub złożyć go elektronicznie?

Wniosku nie można wysłać e-mailem, ale można go złożyć elektronicznie za pomocą środków komunikacji elektronicznych – ePUAP. Wniosek należy wydrukować, wypełnić, a po wybraniu opcji „Wyślij pismo do urzędu”, dołączyć zeskanowany druk. Wniosek taki opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego.

Co w przypadku, gdy dochód przekracza ustalony limit? Czy przysługuje dodatek osłonowy?

W przypadku przekroczenia kryterium dochodowego uprawniającego do otrzymania dodatku osłonowego, obowiązuje tzw. zasada „złotówka za złotówkę”. Oznacza to, że dodatek ten będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota dodatku będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych dodatków osłonowych będzie wynosić 20 zł.

Czy dodatek osłonowy będzie wypłacany co miesiąc?

Nie. Dodatek jest wypłacany jednorazowo – raz na wniosek. Gdy wniosek o wypłatę dodatku osłonowego zostanie złożony do 31 stycznia, wypłata świadczenia następuje w dwóch ratach. Złożenie wniosku po 31 stycznia skutkuje jednorazową wypłatą świadczenia.

W jakim czasie po złożeniu wniosku nastąpi wypłata dodatku osłonowego?

Wypłata dodatków zostanie zrealizowana w 2022 r. w dwóch równych ratach, tj. do 31 marca i do 2 grudnia. Ci, którzy nie złożą wniosku do końca stycznia, nadal będą mogli ubiegać się o wsparcie. Wówczas muszą złożyć wniosek do 31 października 2022 r. W tym przypadku wypłata dodatku zostanie zrealizowana w całości do 2 grudnia 2022 r.

Skąd wziąć druk wniosku o dodatek osłonowy?

Wnioski papierowe są do pobrania w Gminny Ośrodku Pomocy Społecznej, a także w formie elektronicznej ze stron internetowych Gminy i Ośrodka.

Jak wypełnić informacje dotyczące źródła ogrzewania?

Na dzień składania wniosku o dodatek osłonowy główne źródło ogrzewanie musi być wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.

W przypadku źródeł ogrzewania na paliwo stałe, zaznaczając opcję „Potwierdzam”, deklarujesz, że głównym źródłem ogrzewania twojego gospodarstwa domowego jest jedno z wymienionych źródeł ciepła na paliwo stałe; to źródło zostało wpisane do CEEB. Spełniając obydwa powyższe kryteria możesz uzyskać dodatek osłonowy w podwyższonej o 25 proc. wysokości. Zaznaczając opcję „Zaprzeczam”, deklarujesz, że ubiegasz się o dodatek osłonowy w podstawowej wysokości.

W związku z ogrzewaniem gazowym nie zaznacza się nic w część I, w punkcie 3.

Czy z dodatku osłonowego mogą skorzystać także mieszkańcy bloków czy tylko posiadacze domów jednorodzinnych?

Tak. Z dodatku osłonowego mogą skorzystać także osoby mieszkające w bloku. Nie ma rozróżnienia na rodzaj budynku.

Ile wynosi dodatek osłonowy?

Dodatek osłonowy wynosi rocznie:

  • 400/500 zł * dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
  • 600/750 zł* dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
  • 850 zł/1062,50 zł* dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób
  • 1150 zł/ 1437,50 zł* przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę.

* Kwota dofinansowania jest uzależniona od źródła ogrzewania. Wyższe świadczenie mogą otrzymać osoby, które używają do ogrzewania węgla lub paliwa węglopochodnego. Warunkiem jest jednak wpis do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.